3:2 Mänskliga faktorer

Ofta vid stora olyckor exempelvis  flyg, tåg eller trafikolyckor så hör man ofta att den bakomliggande orsaken var den mänskliga faktorn. Mänskliga faktorn, vad är det? I de här sammanhanget är det ett sätt att förklara varför vi gör misstag och tar beslut som visade sig fel i efterhand.

6 fallgropar som du ska passa dig för att ramla ner i

1. Gammal vana
Vi tror att ett agerande är rätt för att vi gjort det flera gånger. T.ex. om man åker samma sluttning flera gånger så blir man förtrogen med den och slutar till slut att vara uppmärksam. Du som är säsongare eller bor nära ett fjällområde är extra utsatt för att gå på den mina. Snön är stabil den större delen av tiden. bara för att du aldrig har sett en lavin på en viss sluttning betyder det inte att det aldrig går laviner där.

2. Grupptryck
Vi vill bli accepterade av våra kamrater. Det är alltid lättare att följa med strömmen än att gå emot den.

3. Tunnelseende/Målfokus
Ett för stort fokus på att fortsätta med en aktivitet trots att allt talar emot att fortsätta. T.ex. att inte kunna ge upp målet och vända. Detta beteende är väldigt vanligt så fort målet är att ta sig upp på en topp.

Fika på insteget vid östra leden, Kebnekaise. Fint väder men det grupppen inte vet är att de en stund senare får vända på leden på grund av för mycket snö och lavinfara. Efteråt var beslutet att vända såklart rätt men där och då ville många chansa och fortsätta mot toppen. Foto: Henrik Karlsson

4. Auktoritetstro
Är “experten” verkligen en expert? Många får förtroende på andra grunder än kunskap (ålder, utseende, karisma).

5. Konkurrens
Om vi upplever att något finns i underskott så börjar vi att tävla om det. T.ex. oåkta sluttningar med bra snö.

Liftkö i Revelstoke. 40 cm har fallit under natten (en snöfattig vinter) på den övre delen av fjället. Folk började 05.00, två och en halv timme före liftarnas öppning. Konkurrens om den ospårade snön är bara förnamnet. Foto: Mattias Tarestad

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Någon annan har gjort det tidigare

I och med att någon annan gör eller har gjort något så rättfärdigar det att även du gör det. T.ex. tidigare spår på en sluttning.

Fina förhållanden i Disentis, Schweiz  bara för att någon åker en sluttning behöver inte betyda att det är säkert. Du vet inte på vilka grunder den personen har fattat sitt beslut. Kanske har hen ingen koll på laviner överhuvudtaget. Foto: Johanna Ankarloo Tarestad

Andra vanliga anledningar till misstag

  • Fint väder– får oss att slappna av och fokusera på allt som är bra. Snön behöver inte vara stabil bara för att solen skiner. Många lavinolyckor sker första dagen med fint väder efter en storm.
Foto: Johanna Ankarloo Tarestad
  • Du har semester just nu– inte nästa vecka. Det är ingenting som påverkar lavinfaran. Att anpassa sig efter rådande förhållanden är nyckeln till att bli långvarig ute på fjället.
Foto: Per- Olov Wikberg

” It doesn’t matter if you have made thousands of good calls – all it takes is one bad call and that is one too many. Some days the mountains are screaming GET OUT OF HERE and some days they are saying come on in – it’s time to party.” –Jeremy Jones

  • GoPro- Youtube effekten. Plocka fram mobilen och börja filma, då är det lätt att göra något (dumt) som man inte kanske skulle ha gjort annars.
  • Stor grupp– ger både falsk trygghetskänsla och kommunikationsproblem
Foto: Per Olov Wikberg
  • Dåliga förberedelser– ex. bristande utrustning, trötthet, lågt blodsocker, kyla. Det straffar sig ofta i slutet av dagen.

Ett verkligt scenario

Lyssna till den här berättelsen från ett lavintillbud i Riksgränsen i Studio Ett i P1.  Berättelsen är väldigt målande och orsakerna till olyckan illustrerar svårigheterna med beslutsfattande i lavinterräng på ett mycket bra sätt. Klicka här: Lavin Nordalsfjäll Riksgränsen

Vad tycker du? Känner du igen dig i det som berättas från dagen då lavinen gick?

Det räcker inte med kunskap, lavinutbildning eller rätt utrustning ifall man ändå fattar fel beslut.